Beelddenken is een krachtige en creatieve manier van informatie verwerken die verschilt van de meer gebruikelijke manier van denken in woorden. Hoewel het uitdagingen kan opleveren in traditionele omgevingen, biedt het ook unieke voordelen, vooral op het gebied van creativiteit en probleemoplossend vermogen. Met de juiste ondersteuning kunnen beelddenkers hun talenten optimaal benutten en succesvol zijn in zowel hun persoonlijke, school- als professionele leven.
Beelddenken is een manier van denken waarbij iemand vooral in beelden, kleuren en visualisaties denkt in plaats van in woorden of taal. Mensen die beelddenkers zijn, verwerken informatie door zich levendige beelden voor te stellen, waardoor ze vaak snel een goed overzicht van situaties of problemen hebben. In plaats van de volgorde van woorden in een zin te volgen, zien zij in één oogopslag het grotere geheel.
Bij beelddenkers werkt het brein anders dan bij mensen die vooral in woorden denken (ook wel woorddenkers genoemd). Waar woorddenkers denken in termen van taal, logische volgorde en details, zien beelddenkers vaak meteen het eindresultaat of het overzicht. Dit kan heel handig zijn bij creatieve taken, het oplossen van problemen of het bedenken van nieuwe ideeën.
Beelddenken heeft veel voordelen. Het zorgt voor creatieve oplossingen, snel inzicht in complexe problemen en een sterk visueel geheugen. Veel kunstenaars, architecten en uitvinders zijn beelddenkers, omdat zij zich eenvoudig kunnen inleven in nieuwe ideeën en concepten.
Tegelijkertijd kunnen beelddenkers ook tegen uitdagingen aanlopen, vooral in situaties waar veel geschreven of mondelinge uitleg nodig is. Ze kunnen moeite hebben met het onthouden van namen, datums of ingewikkelde details, omdat hun brein vooral visueel werkt. Hierdoor kunnen ze in traditionele onderwijssystemen soms achterlopen, omdat veel lesmethodes gebaseerd zijn op taal en logica.
Een beelddenker gebruikt vooral het rechterdeel van de hersenen, dat verantwoordelijk is voor creativiteit, intuïtie en visuele informatie. Dit kan er soms voor zorgen dat beelddenkers moeite hebben met het volgen van stappenplannen of uitleg die veel taal of logica vereist, omdat hun brein anders werkt. Ze zien de oplossing vaak voordat ze de stappen volledig begrijpen.
Heb jij een vermoeden van beelddenken?
Beelddenken is denken/voelen in beelden en gebeurtenissen, niet in woorden en begrippen, ruimtelijk denken. Beelddenkers zien beelden van situaties en gebeurtenissen, waarin meerdere zaken tegelijkertijd zichtbaar worden. Op die manier kan hij snel het geheel overzien en snel een oplossing vinden. Dit onder woorden brengen is eerder het probleem.
Beelddenken is niet beeldvormen (=visualiseren). Dit is alleen een eindgebeuren en geen denkproces zelf. Onder beelddenken verstaan we probleemoplossend bezig zijn. De beelddenker doet op de eerste plaats zonder woorden. Hij gaat pas later zijn gedachten in woorden overbrengen. De taaldenker zal, met steun van visualisatie, over een situatie vertellen. De beelddenker bevindt zich in zijn bedachte beeld. Om zijn ruimtelijk beeld te kunnen verwoorden, moet hij zich buiten het beeld/gebeuren plaatsen. Hij bekijkt het beeld en verwoordt dan wat hij ziet.
De beelddenker heeft hier dus meer tijd nodig voor nodig.
Als de beelddenker niet op zijn maat onderwijs krijgt of geleerd wordt hoe hij informatie kan verwerken ontstaan leerproblemen. Deze leerproblemen zorgen ervoor dat de beelddenker zich niet goed in zijn vel gaat voelen.
Vaak hebben beelddenkers ook al een hele weg afgelegd in het bijwerken van kennis. Toch heeft deze hulp hen niet voldoende vooruit geholpen omdat de methodes die worden gebruikt verderzetten op het taaldenkersvermogen. Het zelfvertrouwen taant en faalangst steekt de kop op.
Het is dus belangrijk om inzicht te krijgen in wat beelddenken is en hoe je ermee aan de slag kan.
Beelddenken kan je vaststellen. In tabula rasa hebben we verschillende mogelijkheden. We vinden het ook zeer belangrijk om naast het vaststellen ook verder te coachen zodat het kind, de jongere, de volwassene inzicht krijgt en handvaten hoe verder met dit unieke talent om te gaan.
Het onderzoek duurt 1.5 uur, daarna is een feedback gesprek met de ouders. Van dit onderzoek is er geen verslag.
Het onderzoek duurt 2.5 uur, daarna is een feedback gesprek met de ouders. In dit onderzoek wordt geen onderwijskundig onderzoek afgenomen. Van dit onderzoek wordt een verslag gemaakt.
Het onderzoek duurt 3.5 uur, daarna is een feedback gesprek met de ouders.
Copyright © Alle rechten voorbehouden
Lite Consulting GCV BE0633856002