kinderen en jongerencoaching

Wanneer je een kind of jongere vraagt wat hij wil bereiken of veranderen, zijn de antwoorden vaak verrassend. Ze weten diep van binnen heel goed wat er echt toe doet.

Maar waarom loopt het dan soms mis?


Kinderen en jongeren creëren niet bewust een probleem. Het is hun omgeving die het als een probleem ervaart, en zo krijgt het kind vaak het signaal dat er iets niet in orde is. Dit leidt vervolgens tot gedrag dat reageert op dat signaal.

Het 'probleemgedrag' van een kind heeft altijd een onderliggende oorzaak. Het gedrag is niet wie het kind is. Het kind is dus niet het probleem, maar heeft een probleem.


Misschien worstelt het met weerbaarheid, faalangst, motivatieproblemen, een laag zelfbeeld, een fixed mindset, prikkelgevoeligheid, of iets anders? 

Ik kijk hierbij heel specifiek naar onderliggende factoren. Is er bijvoorbeeld sprake van niet-geïntegreerde primitieve reflexen—motorische reactiepatronen uit de pre- en postnatale fase die de ontwikkeling van het jonge kind stimuleren—waardoor het kind of de jongere sterk reageert vanuit een vecht- of vluchtreactie? Of leiden deze reflexen tot moeilijkheden op school, zoals bij het ontwikkelen van schoolse vaardigheden? Vanuit deze invalshoek bekijk ik ook neurodiversiteit—zoals ADHD, ADD, autisme—en uitdagingen zoals dyslexie en dyscalculie op een andere manier. Misschien heeft het kind een sterk ontwikkelde visueel-cognitieve leer- en leefstijl— beelddenken? Of is er misschien sprake van fixatie disparatie—het feit dat beide ogen niet goed kunnen samenwerken? Het is belangrijk om dit samen uit te zoeken en te bepalen wat het beste werkt voor het kind of de jongere om vooruitgang te boeken.

Wat doen we bij tabula rasa?


Als coach werk ik samen met het kind of de jongere om de oorzaak van bepaald gedrag te ontdekken en vooral om te begrijpen hoe we dit kunnen veranderen.

Kinderen en jongeren leren bij mij zelf doelen te stellen—doelen die haalbaar zijn en bijdragen aan positieve ervaringen, een sterker zelfbeeld en meer zelfvertrouwen. Ik geloof dat alle antwoorden al in de kinderen en jongeren zelf zitten. Door samen te werken, worden ze zich hiervan bewust en leren ze zelf oplossingen te vinden en toe te passen.

Ik pas verschillende methodes toe en zet heel wat materialen in, omdat elk traject uniek is. We werken aan het versterken van het zelfbewustzijn, waarbij ik cognitieve therapie combineer met lichaamsbewustzijn en ademhalingstechnieken. Het is essentieel om je bewust te worden van je gevoelens en hoe deze zich fysiek manifesteren, zodat je mentaal kunt begrijpen wat er gebeurt. Lichaam en geest werken immers samen.

Onze ontdekkingen zetten we om in actie, waarbij we verantwoordelijkheid nemen voor wat we in onszelf zien en ontdekken.

Een kind of jongere coachen betekent automatisch dat ook de leefomgeving of context wordt betrokken. Je kunt een kind versterken, maar ouders en begeleiders spelen een cruciale rol in dit proces.


Wat kinderen en jongeren bij ons leren, kunnen ze verder ontwikkelen in workshops rond weerbaar communiceren of faalangstreductie. Deze workshops kunnen ook dienen als een inleiding op een verder coachingstraject.

Wil je samen verkennen waar je vastloopt en hoe het anders kan?

unsplash